För fastighetsägare
Slitageavgiften för tunga fordon/transporter
Styrelsen har fått några frågor om slitageavgiften som beslutades på årsmötet och vill härmed klargöra vad som gäller.
Slitageavgiften ska betalas av fastighetsägaren när vägen används i väsentlig större omfattning än som svarar mot det andelstal för vägens drift, som fastigheten tilldelats vid lantmäteriförrättning. Det kan vara arbeten som medför utökat transportbehov av tung trafik som till exempel timmertransporter, grustransporter, djurtransporter, byggmaterial eller husleveranser, grävmaskiner eller andra fordon för markbearbetning. Det gäller oberoende om fordonen kör av egen maskin eller är lastade på släp eller andra transporter.
Med tung trafik avses ett fordon som har en totalvikt som överstiger 3,5 ton. Undantaget är samhällsnyttiga transporter såsom till exempel utryckningsfordon, sophämtning, slamtömning, varuleveranser, väghållningsfordon eller livsmedelstransporter. Slitageavgift omfattar inte heller varuleveranser eller busstrafik till Walles Fjällhotell, Kariknallen eller Fjällbäcken Lodge då detta redan ingår i andelstalet för dessa fastigheter.
Slitageavgiften för GA:80 beräknas enligt följande: för fastigheter med en väglängd 0,5 km är avgiften 100 kr per transport - väglängd 1,0 km är avgiften 200 kr per transport, - väglängd 1,5 km är avgiften 300 kr per transport, - väglängd 2,0 km är avgiften 400 kr per transport. Väglängden för respektive fastighet baseras på förättningsbeslutets zonindelning. Vad beräkningen är för just din fastighet kan du se i detta dokument.
Syftet med avgiften är att få en mer rättvis fördelning av kostnaderna för vägunderhållet, och attbidra till att sänka den årliga utdebiteringen.
Slitageavgift betalas av fastighetsägaren innan transporter genomförs:
- till föreningens Swish 123-164 99 95
- eller bankgiro 5063–9087.
Fastighetsägare som inte har betalt slitageavgift för utförda transporter kommer att debiteras en avgift på 1 000 kronor. Vid nybyggnation av hus, fritidshus eller garage kan en överenskommelse göras med styrelsen. Hör gärna av dig till info@ossjodalens.se om du har frågor.
Matavfallssortering vid pistgaraget (information från Vatten & Miljöresurs)
Nu kan du sortera ditt matavfall och lämna påsen i behållaren för matavfall vid avfallsplatsen vid pistgaraget. Förpackningar fortsätter du att sortera vid återvinningsstationen mitt emot skolan i byn.
Matavfallspåsarna och ställ för påsarna finns att hämta inne på Stigmyhrs Livs. Har vi inte hunnit att fylla på så hittar du fler ställen att hämta på här https://www.vattenmiljoresurs.se/avfall-och-atervinning/matavfallsinsamling/var-hamtar-jag-nya-matavfallspasar
På Vatten och miljöresurs webbsida https://www.vattenmiljoresurs.se/avfall-och-atervinning/sorteringsguide hittar du mer sorteringstips!
Katarina Järverup-Frisk
Miljösamordnare
Översyn av andelstal
Vägsamfälligheten genomgick en omförrättning 2018 och sedan dess används Lantmäteriets beräkning av andelstal enligt en metod som benämns tonkilometermetoden (se "Normer för beräkning av andelstal" i Dokument/Övriga dokument). Andelstalet beräknas genom att den vikt i ton som fastigheten bedöms belasta vägen med under ett år multipliceras med den väglängd som nyttjas för resor till och från fastigheten. Andelstalets måttenhet blir därför tonkilometer (per år). Om användningen av en fastighet ändras t ex från fritidshus till permanentboende så påverkar det andelstalet. Tillkommer det byggnader på fastigheten som innehåller någon form av boende så ska andelstalet ses över.
Vid frågor, fyll i formuläret "kontakta styrelsen".
Vinterunderhåll
Samfälligheten har ett avtal med Myhrs Åkeri som innebär att plogning av Wallesvägen görs vid ett snödjup på mer än 5 cm. Halkbekämpning på Wallesvägen sker på beställning av samfälligheten.
Det är fastighetsägarens ansvar att hantera snöröjningen på den egna infarten, Fastighetsägare som önskar snöröjning på sin infart, beställer och betalar för det direkt till Myhrs Åkeri. Kontakt: Ellinor på telefon 0702356984 eller via Myhrs växeln 0684-200 38. Det går också bra att skicka ett mail till info@myhrs.se.
Om Samfällighetsföreningar
Som ägare av en fastighet inom Härjedalen Funäsdalen ga:80 så är du automatiskt medlem i Össjödalens samfällighetsförening. Ägarna av fastigheterna har gemensamt ansvar och inflytande över drift och underhåll för vägsträckan - från Pistmaskinsgaraget över Össjöbäcken och upp till Walles fjällhotell.
Medlemskapet i samfällighetsföreningen är kopplat till fastigheten och inte till ägaren och det enda sättet att gå ur medlemskapet är att sälja fastigheten. Samfällighetsföreningen är registrerad hos Lantmäteriet (Org.nr 717901–9224). För att sköta driften tar samfälligheten ut en årlig avgift för underhållet av den gemensamt ägda egendomen, enligt en så kallad debiteringslängd. Detta är vad som kallas uttaxering och ägare av fastigheterna faktureras denna avgift.
Samfällighetsföreningens stadgar är det som beskriver och styr föreningens verksamhet. Det finns också vissa lagar och regler som föreningen är skyldiga att följa: den övergripande är samfällighetslagen (1973:1150)
Det är på årsmötet som alla medlemmarna har möjlighet att uttrycka åsikter om hur styrelsen har skött sitt uppdrag och här kan ges förslag på förändringar genom motioner. Årsmötet (medlemmarna) utser (tillsätter och avsätter) personer till styrelsen, revisorer och valberedning. Årsmötet beslutar om arvoden till styrelsen, revisorer och valberedning, årsavgifter, budget samt väsentliga förändringar. Valberedningens främsta arbetsuppgift är att på årsmötet ge förslag på förtroendevalda. Den löpande förvaltningen, verkställande av årsmötets beslut och uppföljning av budget sköts av styrelsen på ett demokratiskt och effektivt sätt. På sidan Dokument kan du alltid se vilka som sitter i styrelsen för Össjödalens samfällighetetsförening.
Ägarbyte
Vid ägarbyte behöver den tidigare fastighetsägaren meddela föreningen namn på ny ägare. I annat fall blir den tidigare fastighetsägaren betalningsskyldig för det avgifter som föreningen beslutar. Föreningen skickar fakturor till endast en ägare per fastighet, en avimottagare. Om det finns ytterligare andelsägare kan de informeras om föreningens verksamhet per mejl. Mejladressen är huvudmetod för föreningens utskick och fakturering för att minimera föreningens kostnader.
Meddela föreningen:
- Vilken fastighet det gäller med fastighetsbeteckning.
- Ny ägare och avimottagare: Namn, folkbokföringsadress, mejladress och mobiltelefonnummer.
- Eventuellt ytterligare ägare: Namn och mejladress
- Från vilken tidpunkt den nye ägaren tillträder fastigheten.
Skicka uppgifterna per mejl till nilsson.gabriella@telia.com
Förändrat andelstal
Om fastigheten ändras på något av följande sätt behöver fastighetsägaren underrätta samfällighetsföreningen så att andelstalet ändras. Meddela föreningen per mejl till ordförande Anders Granberg (granbergnilsanders@gmail.com) när följande förändring sker:
- Användningssättet för en bostad ändras stadigvarande från helsårsboende till fritidsboende eller vice versa.
- En obebyggd tomt bebyggs med en helårsbostad, fritidsbostad eller enklare fritidshus som saknar vatten och avlopp.
- Ett enklare fritidshus som saknar VA får VA indraget
- En byggnad tas bort och tomten därmed blir obebyggd.
Om hantering av dina personuppgifter
Samfällighetsföreningen är skyldig att följa dataskyddsförordningen. Läs mer om vilka personuppgifter som föreningen hanterar och om dina rättigheter. Läs dokumentet här.
Momsintyg för näringsverksamhet
Några andelsägare har rätt att dra av moms för utgifter som föreningen har betalat. Avdragsgill ingående moms för den del som är näringsverksamhet i fastigheten, framgår av beräkningar som ställs samman varje årsskifte. Fritidshus och obebyggd tomt utgör inte näringsverksamhet.
Intyg för 2019 finns här.